کتاب جزء از کل

کتاب جزء از کل

کتاب جز از کل درباره چیست؟

رمان "جزء از کل" اثری مشهور از یک نویسنده استرالیایی به نام "استیو تولتز" می باشد. او که تا سی و پنج سالگی چندان جدی نویسندگی را دنبال نکرده بود، با خلق رمان جزء از کل نام خود را به عنوان نویسنده ی یکی از مهم ترین رمان های قرن جاودانه کرد. این رمان که حال و هوایی وجودی و فلسفی دارد، داستان یک پدر و پسر را روایت می کند که چندان رابطه صمیمانه ای ندارند. پدر داستان که مارتین دین نام دارد فردی باهوش و اهل فلسفه است که زندگی عجیبی داشته و تمایل دارد که سبک زندگی اش را به پسر خود جسپر تحمیل کند؛ جسپر زیر بار نمی رود و این رابطه پر از چالش ادامه می یابد.

رمان جز از کل در چه ژانری نوشته شده است؟

جوایز رمان جز از کل

رمان جزء از کل که می توان آن را در ژانر کمدی سیاه هم دانست، رمانی طولانی و حجیم است؛ اما ارزش خواندن دارد. این رمان در سال اول انتشارش نامزد نهایی جایزه من بوکر شد و توانست مورد تحسین مجلات مطرحی هم چون نیویورک تایمز، وال استریت ژورنال، آمازون و ... قرار بگیرد.

چرا باید رمان جز از کل را بخوانیم؟

در طول خواندن رمان جزء از کل با ریزه کاری ها و جزئیاتی برخورد خواهیم داشت که خبر از نبوغ و دقت عمل نویسنده می دهد. درست در جایی از داستان که ممکن است مخاطب خسته شود و یا خواندن رمان را رها کند، ماجرایی تازه پیش می آید و یا خط و مسیر داستان به سمت و سویی جذاب تر حرکت می کند. استیو تولتز برای نوشتن این رمان حدود پنج سال زمان صرف کرده و کاملا مشخص است که طی بارها و بارها خواندن و مرور کردن کتابش، پی برده که چگونه بنویسد تا مخاطب ششصد صفحه با او همراه شود.

یکی از وجوه تمایز رمان جزء از کل تحلیل گر بودن شخصیت های آن است. در بخش های زیادی از داستان می بینیم که مارتین با دیدی عمیق و تحلیلی به مسائل نگاه می کند؛ اگرچه این موضوع چندان هم باب میل فرزندش جسپر نبود اما در طول داستان می بینیم که جسپر هم ناخودآگاه مسیر پدرش را پیش گرفته و چنان نگاهی به پیرامونش می یابد.

 

استیو تولتز نویسنده کتاب جز از کل

استیو تولتز متولد سال 1973 در شهر سیدنی ست. او در سال 2008 رمان جزء از کل را منتشر نمود و پس از آن مسیر حرفه ای نویسندگی را ادامه داد. کتاب ریگ روان دومین اثر استیو تولتز می باشد که چند سال پس از کتاب اولش به چاپ رسید. او پس از شهرتش هم چندان پرکار نشد و از آن دسته نویسندگانی ست که آثار کم اما باکیفیت خلق می کنند.

نویسنده ی رمان جزء از کل پیش از تجربه کردن نویسندگی به عنوان شغلش، مشاغل خیلی گوناگونی را تجربه کرد و در هیچ کدام ماندگار نشد؛ در آخر به سراغ نوشتن آمد، نوشتنی که از کودکی بدان علاقه داشت و درش مستعد بود. استیو تولتز هم اکنون پنجاه ساله و ساکن استرالیاست.

 

خلاصه کتاب و شخصیت های جز از کل

رمان جزء از کل با روایت جسپر دین آغاز می شود. او که تمام تلاشش را می کند تا شبیه پدرش نباشد،می بیند که در بسیاری چیزها با وی شباهت دارد. جسپر که معتقد است پدرش مارتین تمام کودکی او را نابود کرده و زندگی اش را تباه ساخته، سعی می کند دور از پدر به کار و زندگی بپردازد؛ اما نه فقط پدرش در تمام داستان در ذهن او و در محیط بیرونش رخ می نماید بلکه عمویش تری که ماجراهای  بسیار دارد هم به قصه اضافه می شود.

جسپر که تمام زندگی در رابطه با حسش نسبت به پدر دچار تعارض بوده، در این رمان از زندگی اش می گوید، از زمان هایی که آرزوی مرگ پدر را داشته و زمان هایی که عاشقش بوده است.

 

بهترین ترجمه کتاب جز از کل

پیمان خاکسار یکی از مترجمین به نام ایران در زمستان 1393 رمان جز از کل را به فارسی برگرداند. این ترجمه که در نشر چشمه به چاپ رسید تاکنون بیش از پنجاه بار تجدید چاپ شده و یکی از علت های محبوبیتش میان مخاطبان را می توان همین ترجمه روان دانست. پیمان خاکسار آثار دیگری هم چون ریگ روان، اتحادیه ابلهان، مجوس، شاگرد قصاب، پروژه ی خونین او، برادران سیسترز، هیاهوی زمان، برفک، سومین پلیس، مادربزرگت رو از این جا ببر، اومون را، بیا با جغدها درباره دیابت تحقیق کنیم، یکی مثل همه، ترانه برف خاموش، پسر عیسا را نیز به فارسی برگردانده است.

زهرا یعقوبیان، فاطمه موحد پارسا، زهره مستی، زهره قلی پور و چند تن دیگر از مترجمان هم رمان جزء از کل را ترجمه نمودند اما نسخه باکیفیت تر و دقیق  تر این رمان، ترجمه ی پیمان خاکسار است.

جملات زیبای کتاب جز از کل

عشق هم یک چنین چیزی است. عشق درونم وجود داشت و اتفاقی بر سر او ریخت. این را می گویم چون لعنتی فهمیده دوستش دارم. دوستش دارم ولی ازش خوشم نمی آید، عاشق دختری هستم که ازش خوشم نمی آید. این هم از عشقت! این نشان می دهد عشق ربطی به طرف مقابل ندارد و آن چیزی که درونت است اهمیت دارد،  برای همین است که مردها ماشین، کوه، گربه یا عضلات شکمشان را دوست دارند، برای همین است که ما عاشق حرام زاده ها و پتیاره های بی احساس می شویم. عاشق استرید هستم ولی حتا به اندازه ی ذره ای از عشقم دوستش ندارم.

 

چشم شان فرو ریخته. وقتی نگاهم بین پدرم و برادرش در نوسان بود با خودم گفتم این روانی ها خانواده ام هستند. بعد فکر کردم جنایتکارهای حرفه ای و فلاسفه به شکل شگفت انگیزی در خیلی چیزها اشتراک دارند هر دو با جامعه تضاد دارند، هر دو با قوانین تغییرناپذیر خودشان زندگی می کنند و از هیچ کدام والد به دردبخوری درنمی آید.

 

 

کتاب های شبیه جز از کل

کتاب دیگری که به لحاظ سبک و حال و هوا تا حدودی به رمان جزء از کل نزدیک است، رمان اتحادیه ابلهان نوشته جان کندی تول نام دارد. این رمان هم با ترجمه پیمان خاکسار در نشر چشمه به چاپ رسیده و داستان فرزندی به نام ایگنیشس را روایت می کند که دیدگاه فلسفی و عمیقی به زندگی داشته و با مادرش دچار مشکل است.

 او که دیدگاهی آرمان گرایانه به دنیا دارد در چهل سالگی اش چندان شبیه دیگر افراد چهل ساله نیست و با چالش هایی متفاوت مواجه شده است. رمان اتحادیه ابلهان که حجمی شبیه رمان جزء از کل دارد، نوعی کمدی سیاه محسوب شده و جایزه پولیتزر را از آن خود کرده است.

برای خرید کتاب جز از کل و سایر کتاب های عمومی و دانشگاهی می توانید به چی بخونم مراجعه و با تخفیف ویژه به شکل آنلاین خریداری و با ارسال سریع درب منزل تحویل بگیرید.

۰ ۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
حامد پاشایی تریدر فارکس
اف ایکس چارتز قدرت گرفته از بلاگ بیان